Основним елементом у формуванні культури слухання є співпереживання дитини. Про емоції, викликані прослуховуванням музики, про живу реакцію на неї можна зробити висновки із зосередженої уваги дітей, з їх висловів, нехай навіть з наївними характеристиками, які супроводжуються оживленням міміки тощо.

Для розвитку музичного сприйняття можна застосовувати метод зіставлення музичних творів, різних за жанром, характером. Діти сприймають і усвідомлюють заклики, бадьорий характер маршу, урочистий спів гімну, ліричну інтонацію колискової тощо. В коротких поясненнях дорослий повинен підкреслити, чому саме та чи інша пісня, п’єса весела, жартівлива або спокійна, лагідна.

Навички музичного сприйняття закріплюються, коли діти виконують під музику деякі вправи, наприклад крокують на місці під знайомий їм марш або оплесками відтворюють ритм танцювальної музики. Формуванню уявлень про жанри музики допомагає і такий прийом: дітям роздають по три картки, на яких зображені діти, що крокують під марш, танцююча пара дітей, дівчинка, яка вкладає спати ляльку. Після прослуховування кожної вперше виконуваної п’єси (маршу, танцю, колискової) діти повинні підняти відповідну картку. Таким чином дорослий з’ясовує, в якій мірі вони засвоїли вищезазначені жанри.

В основі свідомого ставлення дітей до музичного твору лежить музичний досвід. Неодноразово слухаючи твори, рухаючись під музику, розучуючи пісні, діти звертають увагу на те, що «музика змінюється». В цьому віці складаються досить ясні уявлення про те, що п’єса може складатися з кількох частин. Поняття «частина» стосовно до контрастних музичних епізодів, поняття «вступ» вже усвідомлюються дітьми. Так, вони в змозі розрізнити, де закінчується перша – спокійна, співуча частина і де починається друга – зовсім інша за своїм характером. Відомості про музику, яка прослуховується дітьми, завжди підтверджуються музичними ілюстраціями. Звертаючи увагу дітей на високе і низьке звучання музики, дорослий дає прослухати наприклад, п’єсу «Метелик» і слідом за цим пропонує при слуханні іншого твору (наприклад, «Ведмідь») сказати, так само він звучить або по-іншому. Діти відзначають відмінність регістрів цих п’єс.

Саме таке завдання ставить перед собою “Дитяча філармонія” Приморської ДМШ. Ми хочемо ближче знайомити малих слухачів із музичними творами, з музичними інструментами. Завдяки проекту ініціативної групи батьківської ради нашої школи вже з 1 вересня це стане можливим. Все це реалізація проекту, який отримав міні-грант від компанії ДТЕК.